Vilken Soppa.

Idag har jag kokat ihop en rejäl soppa. Krämig och mysigt varm, passar bra idag när det är lite kyligt och höstigt. Kan ju säga hur jag gjorde om någon blev sugen (: Receptet höftade jag ihop, det är inte så knössligt.

Jag gjorde en rejäl sats i en typ 6 liters gryta så alltså är det mått och mängd därefter.

- Fräs 2 gula lökar tillsammans med 300g strimlad bacon i grytan du ska koka soppan i.

- Häl sedan i ca 1,5 - 2l mjölk och 5dl matlagningsgrädde.

- Skiva ca 7 medelstora potatisar och 3-4 morötter och släng i grytan. Jag gillar när det är mycket mat i soppor så därför klämde jag i ordentligt.

- Smaksätt med grönsaksbuljongtärningar och persilja efter tycke och smak. Själv hade jag i 2 tärningar och ca 4msk persilja.

- Låt allt koka i ca 20min. Mjölk är djävulskt lurigt att koka så ha ett vakande öga så att det inte kokar över eller bränns vid.

Servera hela soppkalaset med ett gott bröd, kan tipsa om "Gerdas Lantbröd" från Skogaholm ^^

Så nu vet ni vad ni ska laga för mumsigt imorn!


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0